Matka Pietariin alkoi varhaisella aamu herätyksellä kellon soidessa 5:45. Hieman uni painoi vielä silmää, eikä illalla nautitut punaviini lasiset auttaneet liiemmin asiaa. Lähdimme kuitenkin kävelemään kohti bussipysäkkiä ja siitä rautatieasemalle odottelemaan Sibelius junaa. Junamatka meni varsin vaivattomasti. Kävimme nauttimassa Sibelius-kuohuviini aamiaisen ravintolavaunussa ja lueskelimme matkaoppaita. Passintarkastus tapahtui junan kulkiessa ja tulliin ei tarvinnut erikseen mennä. Valuutan vaihtokin olisi onnistunut junassa, mutta olimme käyneet Forexilla jo edellisenä päivänä vaihtamassa ruplia. Täytimme ennen rajaa maahantulokortit, jonka tulli tarvitsee viisumin lisäksi. Vainikkalan raja-asemalla pysähdyimme hetkeksi ja meitä pyydettiin pysymään paikoillamme rajamuodollisuuksien vuoksi. Matka jatkui pysähdyksen jälkeen Viipuriin, jossa seisahdus kesti noin puolisen tuntia. Matkan jatkuessa saimme leimatut passimme takaisin ja ravintolavaunu avautui uudelleen. Pyörähdimme vielä jonottamassa kupit kahvia ja saavuimme aurinkoiseen Pietariin kello 14.

Asemalla meitä odotti bussi, jonka kyydissä pääsimme hotellille. Jätimme passit rekistöröintiä varten respaan ja lähdimme huonettamme kohti. Upea hotelli, ei voi muuta sanoa.

Hetken huilaamisen jälkeen lähdimme kävellen kohden keskustaa. Aurinko paistoi ja oli mukavan lämmin. Yllättävää oli, kuinka paljon arvokkaita ja kauniita rakennuksia Pietarissa on. Ei ole ihme, että Pietari tunnetaan kulttuurikaupunkina. Nähtävyyksiä on runsaasti ja museoita yli 100. Kävelimme ihastelemaan Vasilin saaren kärjessä sijaitevaa puistoa ja ihmettelemässä kymmeniä hääpareja, jotka olivat ottamassa hääkuvia Neva-joki taustanansa. Siinä vierähtikin tovi, kun ihmettelimme Venäläistä häähumua ja valtavia limusiinejä.

Kävelimme Iisakin kirkolle, jonne sisäänpääsymaksu oli 300 ruplaa. Iisakin kirkoa on rakennettu neljäkymmentä vuotta, josta on jäänyt suomen kieleenkin ikuisuushanketta tarkoittava ilmaisu: "Rakennetaan kuin Iisakin kirkkoa". Valtava kirkko oli näkemisen arvoinen. Historiallisen kultturinautinnon jälkeen siirryimme nauttimaan ruokakulttuurista ja suunnittelemaan seuraavan päivän rientoja.